1,4 miljoen meisjes in Afghanistan gaan ook nu, bij het begin van het nieuwe schooljaar, niet naar school. Voor het vierde jaar achter elkaar wordt meisjes in het Centraal-Aziatische land het middelbaar onderwijs ontzegt. Daarmee worden zowel de dromen als het toekomstperspectief van deze kinderen de bodem ingeslagen.
De zevenjarige Naghma in Afghanistan met een UNICEF notitieboek.
© UNICEF/UNI399797/Bidel
Meisjes konden eerder niet naar school door de gevolgen van COVID-19. Maar sinds september 2021 wordt het meisjes in Afghanistan verboden door de autoriteiten om naar de middelbare school te gaan, ondanks grote inspanning van UNICEF om hier verandering in te brengen. “Onderwijs is een fundamenteel kinderrecht. Deze systematische uitsluiting eist een zware tol op de geestelijke gezondheid van meisjes”, benadrukt Wouter Booij van UNICEF Nederland.
UNICEF stelt dat het verbod voor meisjes om naar de middelbare school te gaan, grote gevolgen heeft voor hun mentaal welzijn en ontwikkeling. Zo raken veel meisjes geïsoleerd, waardoor hun mentale gezondheid verslechtert. Ook zijn er neveneffecten te zien van het voortdurende verbod, zoals een toename van het aantal kindhuwelijken, waardoor meisjes een groter risico lopen op uitbuiting en misbruik.
Opvallend genoeg is de vraag naar onderwijs voor meisjes heel hoog, zelfs in de meer conservatieve gebieden van het land. “We horen dagelijks van ouders en meisjes dat zij heel graag willen dat het onderwijs voor hun weer toegankelijk is, wat alleen maar onderstreept hoe belangrijk het is te blijven vechten voor hun recht op onderwijs”, aldus Booij.
Meisjes niet toelaten op de middelbare school, heeft ook verstrekkende gevolgen voor Afghanistan. Zo zal de al broze economie in het land verder verzwakken, het gezondheidssysteem verder verslechteren en de veiligheid in het land afnemen. Door vrouwen geen goede opleiding te bieden en hen te beletten om te werken, worden miljoenen vrouwen beroofd van de mogelijkheid om een salaris te verdienen dat kan voorzien in voedsel, gezondheidszorg en andere basisvoorzieningen voor zichzelf en hun gezinnen.
UNICEF probeert in Afghanistan op meerdere manieren leermogelijkheden te ondersteunen en uit te breiden voor kinderen die niet naar school kunnen. Zo worden er digitale leerprogramma’s ingezet zodat thuisonderwijs mogelijk is. “Dat zijn waardevolle alternatieven, maar het is een grote uitdaging om kinderen te bereiken, met name in afgelegen gebieden. Veel kinderen hebben daar geen of zeer beperkte toegang tot digitale apparaten”, licht Booij toe.
UNICEF benadrukt dat dit soort vormen van alternatief onderwijs nooit een volwaardig alternatief kan zijn. Het bieden van alternatieve leermogelijkheden, gaat hand in hand met een stevige lobby om het reguliere middelbare onderwijs voor meisjes weer te openen. Dat is uiteindelijk het allerbeste voor ieder kind, om gewoon naar school te kunnen, om zo echt aan hun eigen toekomst te kunnen bouwen. UNICEF blijft daarom investeren in trainingen van vrouwelijke leraren, ook nu zij geen onderwijs mogen geven. Op die manier zorgen we dat als middelbaar onderwijs in Afghanistan weer mogelijk is, de kwaliteit van de lessen gewaarborgd zijn. Vrouwelijke docenten die niet meer mogen werken, worden desondanks nog steeds doorbetaald.