Bijna driekwart van de producten voor kinderen in supermarkten, past niet in een verantwoord voedingspatroon voor kinderen. Ook wordt bij een kwart van deze producten kindermarketing gebruikt. Dat concludeert UNICEF onder meer in het onderzoeksrapport 'De verleiding naar (on)gezond'.
Belangrijkste conclusie uit het onderzoeksrapport is dat gezonde voeding voor kinderen te weinig centraal staat in het beleid en praktijk van Nederlandse supermarkten. Wij analyseerden ruim 2000 kinderproducten in verschillende supermarkten en keken of ze pasten binnen de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. De resultaten zijn niet positief, de meeste producten bevatten teveel suikers, energie, zout of te weinig vezels en passen niet binnen de Schijf van Vijf. Ook keek UNICEF naar promotie van kinderproducten in folders en het gebruik van kindermarketing. Supermarkten tonen geen terughoudendheid in aanbiedingen voor ongezonde producten voor kinderen.
Met het onderzoeksrapport willen wij inzichtelijk maken welke rol supermarkten en overheid kunnen spelen in het aanbieden van goede voeding voor kinderen. Het draagvlak is er, aangezien supermarkten, de overheid en consumenten al bezig zijn met gezonde voeding. Ook geven we concrete aanbevelingen hoe kinderrechten centraal kunnen worden gesteld in de dagelijkse praktijk.
“Wij vinden dat het recht van kinderen op gezonde voeding onvoldoende verankerd is in het beleid en de praktijk van Nederlandse supermarkten”
Suzanne Laszlo, Directeur UNICEF Nederland
Kinderen hebben het recht op een gezond leven, gezond opgroeien en een zo goed mogelijke ontwikkeling. De Schijf van Vijf staat vol met gezonde producten waarmee je kind de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt om goed te kunnen groeien.