In landen als Bangladesh, Vietnam en Turkije worden veel van onze T-shirts, spijkerbroeken en schoenen gemaakt. Miljoenen vrouwen en kinderen werken hiervoor in de kleding- en textielindustrie. Vaak onder zware omstandigheden en voor zeer lage lonen. UNICEF zet zich in om de situatie van kinderen en hun families structureel te verbeteren.
Elke dag weer werken tientallen miljoenen vrouwen en kinderen voor lage lonen en onder zware omstandigheden op de katoenvelden, in weverijen en fabrieken. De kleding- en textielindustrie heeft een enorme impact op het leven van kinderen. Zowel direct als indirect. Er is nog heel veel werk nodig om te komen tot een duurzame en eerlijke industrie, die kinder- en mensenrechten respecteert. Maar gelukkig zijn er Nederlandse bedrijven die zich hier samen met UNICEF actief voor inzetten. Niet alleen binnen hun eigen organisatie, maar ook bij de bedrijven waar zij hun producten laten maken.
UNICEF Nederland maakt zich hard voor een beter leven voor (werkende) kinderen en hun moeders. Dat doen we in productielanden als Bangladesh, Turkije en Vietnam, onder andere via het Convenant Duurzame Kleding en Textiel. Dit is een overeenkomst tussen de overheid, de sector en organisaties zoals UNICEF. Samen zorgen we voor meer verantwoorde ondernemingen.
Aan het werk in de weverij
© UNICEF/
Voor ruim zeventig miljoen mensen die wereldwijd in de kledingketen werken, zijn lange werkdagen, onbetaalde overuren, gebrek aan leefbaar loon en ongezonde of zelfs levensgevaarlijke werksituaties geen uitzondering. Het merendeel van deze werknemers is vrouw en vaak ook moeder.
Veel van deze werkende moeders én vaders kunnen vaak minder goed of zelfs niet voor hun kinderen zorgen. Ook ontbreekt er vaak (goede) kinderopvang op de werkplek en is er onvoldoende gelegenheid voor het (borst)voeden van baby's. Dit heeft nogal wat impact op de levensomstandigheden en rechten van kinderen. Veel gezinnen verdienen bovendien geen leefbaar loon, zodat ze geen toegang hebben tot de meest basale levensbehoeften als water, onderdak en voeding.
Hoewel het aantal werkende kinderen wereldwijd afneemt, werken er nog steeds zo’n 160 miljoen kinderen in de leeftijd van 5 tot 17 jaar. Ook in de kleding- en textielketenzijn werkende kinderen geen uitzondering. Het exacte aantal is lastig in te schatten. Vaak worden kinderen uit pure armoede aan het werk gezet in bijvoorbeeld kleine informele naaiateliers (sweatshops) of thuis om borduurwerk te verrichten. Ook worden vaak kinderen ingezet in het werk op katoenplantages.
Met de explosieve groei van de kledingindustrie in verschillende landen is ook het aantal sloppenwijken rond fabrieken sterk gestegen. Kinderen groeien er onder slechte omstandigheden op. Vaak zijn schoon water, goede voeding, sanitaire voorzieningen, goede gezondheidzorg en onderwijs niet beschikbaar.
UNICEF Nederland maakt zich hard voor een beter leven voor (werkende) kinderen en hun ouders. Dat doen we in samenwerking met Nederlandse kledingmerken, in productielanden als Bangladesh, Turkije en Vietnam, en als stakeholder in sectorinitatieven zoals het Convenant Duurzame Kleding en Textiel. Dit werk draagt bij aan UNICEFs wereldwijde BB4C-programma.
Dit werk draagt aan UNICEFS wereldwijde BB4C-programma.
UNICEF Nederland maakte onderdeel uit van het Kleding- en textielconvenant dat van 2016 tot 2022 liep en waarin bedrijven, overheid en maatschappelijke organisaties samenwerkten in de aanpak van misstanden in de kledingsector. Nu dit convenant in de oude vorm is afgelopen, bouwt UNICEF Nederland mee aan een nieuwe vorm van samenwerking in de sector. Daarnaast werkt UNICEF binnen de alliantie Work No Child’s Business aan het verbeteren van de positie van kinderen in de kledingindustrie in Vietnam
In Turkije, Vietnam en Bangladesh starten we projecten op waarin Nederlandse kledingmerken aan de slag gaan met hun toeleveringsketen. Samen met die fabrieken analyseren we hun impact (en die van hun toeleveranciers) op kinderen (child rights footprint), om vervolgens de misstanden aan te kunnen pakken. Zo worden crèches bij de fabriek of in de gemeenschap verbeterd en wordt er voorlichting gegeven over de rechten van werkende moeders. Maar ook het beleid wordt aangepast, om zo kinderarbeid bij deze bedrijven en hun toeleveranciers uit te bannen.
Werk je voor een bedrijf in de kleding- en textielindustrie en wil je weten hoe jouw organisatie haar positieve impact op kinderen kan vergroten en tegelijkertijd haar negatieve impact kan verkleinen? Vul dan de Child Rights Self-Assessment Tool in. Zo krijg je meer informatie over de risico’s van het schenden van kinderrechten. Zowel per sector als per land.
Daarnaast heeft UNICEF de Children’s Rights and Business Atlas ontwikkeld. Dit geeft je direct meer inzicht in de risico’s per sector en land.
Heb je vragen of wil je meer hierover weten? Neem dan contact op met onze KRB-specialisten via krb@unicef.nl voor een vrijblijvend gesprek.
In landen als Bangladesh, Vietnam en Turkije worden veel van onze T-shirts, spijkerbroeken en schoenen gemaakt. Miljoenen vrouwen en kinderen werken hiervoor in de kleding- en textielindustrie. Vaak onder zware omstandigheden en voor zeer lage lonen. UNICEF zet zich in om de situatie van kinderen en hun families structureel te verbeteren.
© UNICEF/Bangladesh/BrianSokel
UNICEF is actief in veel landen waar kleding wordt geproduceerd. In deze landen bouwen we aan randvoorwaarden (educatie)systemen die helpen voorkomen dat kinderen in kinderarbeid terecht komen. Hieronder 3 projecten waar uw bedrijf aan mee kan werken of financieel aan kan bijdragen:
Samen met twee Nederlandse kleding- en textielbedrijven werkten we aan het voorkomen en bestrijden van kinderarbeid in de productieketens. We nemen maatregelen om te voorkomen dat kinderarbeid in de productieketen voorkomt door onder andere het beleid van producenten richting hun leveranciers aan te scherpen en hen te trainen op het gebied van kinderrechten. Daarnaast werken samen om de situatie en rechten van kinderen in productielocaties te verbeteren. Bijvoorbeeld door het realiseren van gedegen kinderopvang, het creëren van goede voorzieningen om borstvoeding te geven en kinderen en gezinnen uit de gemeenschap te trainen op het gebied van WASH.
In samenwerking met deze twee Nederlandse kledingmerken bereikten we ruim 3600 medewerkers en hun kinderen.
Turkije - Tegengaan van kinderarbeid
We werken o.a. samen met:
Met de verschillende projecten en acties van UNICEF in deze sector dragen we bij aan SDG's:
SDG 1 Geen armoede
SDG 4 Kwaliteitsonderwijs
SDG 8 Eerlijk werk en economische groei
SDG 14 Leven in het water
SDG 15 Leven op het land
Voor meer informatie, neem contact op met
Jeroen van der Heijden
Senior Specialist KRB - Kennis & Ontwikkeling