Welkom bij UNICEF

Fijn dat je onze site bezoekt! We informeren je graag over ons werk voor kinderen wereldwijd. Om de site goed te laten werken en optimaal met je te communiceren, gebruiken we cookies. Zodat we met minder uitgaven méér kinderen kunnen helpen. Help je ons mee?

...of stel zelf je cookies in

Opnieuw blijkt dat er onvoldoende aandacht is voor de gezonde keuze in Nederlandse supermarkten

13 oktober 2020

Superlijst Gezondheid laat vandaag in een onderzoek zien dat alle supermarkten meer moeten doen om gezond voedsel de makkelijkste keuze te maken.

Illustratie child

'Superlijst Gezondheid’ is de eerste ranglijst die vergelijkt wat acht Nederlandse supermarkten doen om hun klanten te ondersteunen bij het kiezen voor gezond eten en drinken. Lidl, Dirk, Coop en Ekoplaza lopen hierbij voorop; Albert Heijn, Jumbo, Aldi en Plus zijn minder ver. Het rapport laat zien dat er grote verschillen zijn tussen de supermarktketens, ongeacht hun formule of marktaandeel. Over de gehele linie stimuleren supermarkten gezonde voeding nog te weinig en is er voor de hele sector nog veel te verbeteren.

  • Gemiddeld 82 procent van de aanbiedingen in reclamefolders is ongezond;
  • Bij vrijwel alle kassa’s liggen snoep of chocola voor het grijpen;
  • Supermarkten hebben zichzelf geen duidelijk doel gesteld om minder ongezonde producten te verkopen.
  • Echte pijnpunten, zoals kindermarketing van ongezonde producten, worden niet krachtig geadresseerd.

Deze conclusies blijken uit het vandaag gepubliceerde onderzoek dat is geïnitieerd en uitgevoerd door onderzoeksstichting Questionmark, in samenwerking met het Diabetes Fonds, Hartstichting, Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting, verenigd in de alliantie ‘Voeding voor de Gezonde Generatie’.

Alliantie ‘Voeding voor de Gezonde Generatie’

Samen met de Hartstichting, het Diabetes Fonds, de Nierstichting, Maag Lever Darm Stichting, Gemeente Amsterdam en JOGG, zijn wij verenigd in de Alliantie ‘Voeding voor de Gezonde Generatie’. De Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie ambieert dat in 2040 de Nederlandse jeugd een gezond voedingspatroon heeft. Daarom zetten wij ons in voor een omgeving met een ruim aanbod van gezonde voeding dat goedkoper, toegankelijker en aantrekkelijker is dan ongezonde voeding.

UNICEF vindt dat goede en gezonde voeding voor kinderen van wezenlijk belang is. Goede voeding is een kinderrecht. Uit een onderzoek dat onlangs door ons is uitgevoerd bleek ook dat gezonde voeding voor kinderen onvoldoende verankerd is in het beleid en de praktijk van Nederlandse supermarkten. In het rapport staan concrete aanbevelingen hoe kinderrechten meer centraal kunnen worden gesteld in de dagelijkse praktijk.