Oeganda is in Afrika het land dat de meeste vluchtelingen opvangt: 1,3 miljoen (op een bevolking van 34 miljoen). De meeste vluchtelingen komen uit Zuid-Soedan en Congo, en meer dan de helft is kind.
Veel Turkse kinderen en Syrische vluchtelingen die in Turkije wonen, leven in armoede. In plaats van hun kind naar school te sturen, zien veel gezinnen geen andere mogelijkheid dan hun kind te laten werken.
Montenegro heeft bijna de hoogste jeugdwerkloosheid van Europa: 46,5 procent van de jongeren in Montenegro was in 2020 werkloos. Dit komt doordat het onderwijs in Montenegro niet goed aansluit op de arbeidsmarkt.
Ivoorkust heeft een enorm afvalprobleem. Er wordt maar liefst 288.000 kilo plastic per dag geproduceerd in de stad Abidjan. Veel van het afval komt terecht op stortplaatsen en vervuilt het grondwater in armere gemeenschappen. Tegelijkertijd gaan in het West-Afrikaanse land 1,5 miljoen kinderen en jongeren niet naar school.
Voor de Afrikaanse oostkust ligt een van de grootste eilanden ter wereld: Madagaskar. Een schitterend eiland met een unieke biodiversiteit. Dit prachtige maar kwetsbare land wordt steeds harder getroffen door de gevolgen van klimaatverandering. Gevolgen waarvan kinderen de zwaarste last moeten dragen.
Vietnam heeft te maken met een digitale kloof: niet alle kinderen krijgen de kans om hun digitale vaardigheden te ontwikkelen die zo cruciaal zijn om mee te doen in de digitale transformatie van onze samenlevingen. UNICEF zet zich in om deze digitale kloof te dichten en onderwijs voor kinderen uit etnische minderheden te verbeteren, zodat zij klaar zijn voor de kansen en uitdagingen van de 21e eeuw.
De technologische veranderingen ontwikkelen zich snel in de moderne samenleving, en zo ook in India. Helaas ontvangen te weinig Indiase kinderen, vooral meisjes, de nodige voorbereiding op school voor deze snel veranderende wereld. Daar wil UNICEF verandering in brengen met Atal Tinkering Labs (ATL’s): laboratoria op scholen die nieuwsgierigheid, creativiteit, verbeeldingskracht en technologische know-how stimuleren. Deze labs geven kinderen de vaardigheden en kansen die ze nodig hebben voor een succesvolle toekomst in de 21e eeuw.