Ben je gebeld door UNICEF? Dat zou kunnen. Waarschijnlijk hebben we je geprobeerd te bereiken om te vertellen over een van onze projecten en hoe jij als (oud-)donateur kunt bijdragen aan een betere wereld voor kinderen.
Hieronder zie je de telefoonnummers waarmee wij bellen, zodat je zeker weet dat wij je hebben gebeld. We schermen onze telefoonnummers niet af en bellen altijd met 088 - 444 96 66, met netnummer 070 (Den Haag) of netnummer 071 (Leiden). Je kunt ons herkennen aan de volgende nummers:
070-2001568 * 070-2007270 * 070-2071050 * 070-2071054 * 070-2071560
070-2074660 * 070-7001723 * 070-7640971 * 070-8910221 * 071-5253504
Mocht je toch nog twijfels hebben, neem dan gerust contact op met onze klantenservice via 088 - 444 96 66 (lokaal tarief) op werkdagen (van 9.00 tot 17.00 uur). Je kunt ook met ons bellen als je niet langer meer door UNICEF gebeld wilt worden.
Wanneer kun je telefonisch worden benaderd?
UNICEF houdt zich aan de Code Telemarketing (onderdeel van de Reclame Code). Wij benaderen je alleen als je in het verleden toestemming hebt gegeven om door ons te worden gebeld.
Wij bellen op: werkdagen tussen 09:00 en 21:00 uur en op zaterdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Op zon- en feestdagen bellen wij niet.
Wij vinden telefonisch contact heel belangrijk; een een-op-eengesprek biedt wat ons betreft een mooie gelegenheid om jouw vragen over UNICEF-projecten op een persoonlijke manier te beantwoorden. Ook nemen wij contact met jou op om gegevens te controleren als je net donateur bent geworden of jij je donateursschap hebt opgezegd.
Het werven van nieuwe, structurele donateurs is voor ons werk erg belangrijk. Ook extra giften van onze vaste donateurs of een ophoging van structurele donaties zijn – zeker in geval van een accute noodsituatie zoals een ramp of een oorlog – onmisbaar.
De 2-jarige Emilia belt met een speelgoedtelefoon.
© © UNICEF/UN0632509/Câtu
De 2-jarige Emilia belt met een speelgoedtelefoon.
© © UNICEF/UN0632509/Câtu
Op deze manier kunnen we de continuïteit van ons werk garanderen, zodat we altijd hulp kunnen bieden aan de meest kwetsbaren in de wereld, namelijk kinderen. Hierbij gaat het niet alleen om noodhulp, maar juist ook om hulp op de lange termijn. Zo kunnen we blijven werken aan echte verandering voor kinderen wereldwijd.
Welke gegevens vraagt de fondsenwerver?
Goede doelen moeten zich aan diverse wet- en regelgeving houden, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Code Telemarketing. Daarnaast geldt voor goede doelen de Erkenningsregeling, waarin strenge kwaliteitseisen zijn opgenomen. De toezichthouder CBF (Centraal Bureau Fondsenwervende Instellingen) toetst goede doelen op naleving van deze kwaliteitseisen. Voor telemarketing heeft de sector bovendien afspraken gemaakt met telemarketingbureaus om ongewenste praktijken, zoals overlast, te voorkomen.
Schoolmeisjes in Malawi zijn aan het touwtje springen.
© UNICEF/UNI699625/Chikondi
Schoolmeisjes in Malawi zijn aan het touwtje springen.
© UNICEF/UNI699625/Chikondi
Toch een klacht?
Wij nemen elke klacht serieus. Telefonische gesprekken moeten respectvol en aangenaam zijn. Over de afhandeling van klachten hebben we duidelijke afspraken gemaakt. Meestal worden er na een persoonlijk gesprek met de betrokken medewerker passende maatregelen genomen. Gelukkig ontvangen wij niet veel klachten.
Eventuele klachten over telemarketing kunnen uitsluitend direct bij UNICEF worden ingediend. Wil je een klacht met ons delen? Wij horen graag van je via e-mail, het online contactformulier of telefonisch op 088 - 444 96 66 (werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur).