UNICEF publiceert richtlijnen voor het heropenen van scholen wereldwijd

13 mei 2020

Deze week gaan de basisscholen in Nederland weer voorzichtig open, maar wereldwijd zitten nog 1,2 miljard kinderen thuis. Samen met UNESCO, WFP en de World Bank stelt UNICEF richtlijnen op om ook in andere landen de scholen weer veilig open te laten gaan. Want hoe langer de scholen dicht blijven, hoe groter het risico op een onomkeerbare leerachterstand, kinderarbeid en misbruik.

Meisje terug naar school in Ivoorkust.

Arielle Sadia van 16 zit sinds kort weer in de schoolbanken in Odienné, Ivoorkust. Eigenlijk zijn de scholen hier nog gesloten, maar haar wiskundeleraar vindt het onverantwoord om kinderen zo lang thuis te houden. Twee keer per week komt een klein groepje leerlingen op gepaste afstand en met mondmaskers weer naar school. 

Arielle Sadia van 16 zit sinds kort weer in de schoolbanken in Odienné, Ivoorkust. Eigenlijk zijn de scholen hier nog gesloten, maar haar wiskundeleraar vindt het onverantwoord om kinderen zo lang thuis te houden. Twee keer per week komt een klein groepje leerlingen op gepaste afstand en met mondmaskers weer naar school. 

Hoe langer kwetsbare kinderen thuisblijven, hoe kleiner de kans dat ze ooit nog terug naar school gaan. Er is nog maar weinig bewijs dat het sluiten van scholen de verspreiding van het virus ook echt tegengaat, maar de gevolgen van schoolsluitingen zijn wel bekend. In de overweging om scholen weer te openen, moeten overheden het belang van kinderen waarborgen. Vooral in kwetsbare regio’s zijn kinderen voor veel dagelijkse behoeften afhankelijk van school. De enige dagelijkse maaltijd, gezondheidszorg, onderwijs en daarmee een kans op de toekomst vallen zonder school weg voor deze kinderen.

Veiligheid staat voorop

UNICEF begrijpt dat de overweging om scholen weer te openen ingewikkeld is, en dat er een juiste balans moet zijn tussen het risico op besmetting en de gevolgen van een dichte schooldeur. Daarom stelt UNICEF samen met haar partners richtlijnen op om ervoor te zorgen dat scholen wereldwijd weer veilig open kunnen gaan. 

Ook scholen in Nederland kunnen de richtlijnen gebruiken tijdens de heropeningsprocedure en daarna. In de richtlijnen vind je onder andere het volgende advies.

  • Veiligheid: Zorg voor een veilige situatie waarin de kans op besmetting geminimaliseerd wordt. Toegang tot schoon water en zeep, vaak handen wassen, duidelijke instructies voor leraren en leerlingen die zich niet lekker voelen, en goede instructies voor het houden van afstand
  • Leerachterstand: Zorg ervoor dat de gemiste lessen en instructies gecompenseerd worden. Dit zal voor elk kind iets anders betekenen. Lessen en begeleiding op maat zijn daarbij belangrijk.
  • Mentale gezondheid: Zorg ervoor dat onderwijzers de juiste tools hebben om kinderen te helpen met de mentale gevolgen van deze crisis. Onderwijzers moeten getraind worden om kinderen te identificeren die psychosociale hulp nodig hebben. Er moet zicht zijn op de thuissituatie van kwetsbare kinderen, en welk effect de crisis hier op heeft. Ook kinderen met een stabiele thuissituatie kunnen veel last hebben van de onzekerheden en angsten van deze tijd. Blijf erover in gesprek met de kinderen en help ze waar dat kan.
  • Nieuw beleid en leren op afstand: Een nieuwe golf besmettingen is niet ondenkbaar. Zorg ervoor dat de school hierop voorbereid is. Kijk naar nieuwe methodes om het leren op afstand te verbeteren. Denk na over een beleid waarbij de meest kwetsbare kinderen op de juiste manier opgevangen kunnen worden.

Lees hier de volledige richtlijnen: Framework for reopening schools