Doa heeft haar eigen dierenkliniek geopend in haar buurt in Amman. Doa heeft haar eigen dierenkliniek geopend in haar buurt in Amman.

AZEM: ondernemers voor de toekomst

"Het hebben van een inkomen heeft mijn leven veranderd. Ik voel me sterk, en help nu mijn vader om mijn jongere broers en zussen naar de universiteit te laten gaan,” zegt de 26-jarige Doa. Voor veel jonge Jordaniërs is het moeilijk om een baan te vinden. De werkloosheid is hoog en de vaardigheden die jongeren op school leren sluiten niet aan op de arbeidsmarkt. Met het Azem-project ondersteunt UNICEF jongeren met het ontwikkelen van ondernemerschap, zodat ze aan hun toekomst en die van hun land kunnen bouwen.

63%

63%

van de bevolking is onder de 30 jaar

Bijna 50%

Bijna 50%

van de jongeren (16-25) is werkloos

14,4%

14,4%

van de werkende bevolking bestaat uit vrouwen

Waarom hulp nodig is 

Voor veel jonge Jordaniërs is het lastig om een baan te vinden. Van de jongeren (16-25 jaar) gaat 31 procent van de mannen en 41 procent van de vrouwen niet naar school, werk, of een opleiding. Het duurt gemiddeld tot vijf jaar om een baan te vinden. De werkloosheid is hoog, en de vaardigheden die jongeren op school hebben geleerd sluiten niet goed aan op de arbeidsmarkt.

Voor vrouwen is het extra lastig: sociale normen en genderstereotypes, huishoudelijke taken die gedaan moeten worden, zorg voor kinderen, en slechte openbaar vervoernetwerken beperken hun kansen op werk. De arbeidsparticipatie van vrouwen in Jordanië is dan ook de op drie na laagste ter wereld.

Wat doet UNICEF 

Met het Azem (Arabisch voor “vastberaden”) programma ondersteunt UNICEF jongeren door hen relevante beroeps- en ondernemerschapsvaardigheden aan te leren, zodat ze meer kans hebben op een baan en mogelijk hun eigen onderneming kunnen starten. Het programma richt zich op het zuiden van het land, een regio waar er minder werkgelegenheid is dan in veel andere regio’s. Zo verbindt dit programma kwetsbare jongeren uit achtergestelde gebieden met kansen om inkomsten te genereren.

Om de onderneming te starten kunnen deze nieuwe bedrijven financiële ondersteuning krijgen en is er training en advies voor de betrokken jongeren. Zo bouwen ze aan hun eigen toekomst en dragen ze bij aan de lokale economie en de toekomst van hun land.

Ayah Otair heeft haar eigen winkel geopend.

Ayah Otair heeft haar eigen winkel geopend.

Azem staat (in het Arabish) voor vastberadenheid, en dat kenmerkt de 25-jarige Ayah Otair. Door haar gezondheidssituatie kon ze haar studie niet afronden en geen baan vinden. Toen ze eens een kopie van een document nodig had, moest ze ver reizen omdat deze diensten in haar regio niet beschikbaar waren. Nu heeft ze zelf een winkel geopend waar geprint en gekopieerd kan worden, en verkoopt ze kantoorartikelen. Zo zorgt ze niet alleen voor een stabiel inkomen voor zichzelf, maar draagt ze ook bij aan de lokale economie.

Doelstellingen – looptijd van maart 2023 t/m april 2024

  • 20 jongeren (tussen de 17-24 jaar) en 7 lokale organisaties worden ondersteund met trainingen over onder andere ondernemerschap en technische vaardigheden om een eigen bedrijf te starten. 
  • Deze jongeren en organisaties krijgen ook materiele steun zoals apparaten die ze nodig hebben om een bedrijf te kunnen opstarten. 
  • 14 jongeren krijgen een baan bij de 7 ondersteunde lokale organisaties.   
  • Van de in totaal 34 jongeren die deelnemen aan het programma is minstens 60% vrouw, en heeft minstens 5% een handicap. 

Behaalde resultaten – dankzij steun van Nederlandse donateurs

  • 35 jongeren (waarvan 60% vrouw en 6% met een beperking) zijn ondersteund zodat zij toegang konden krijgen tot goede banen door zelfstandig ondernemerschap. 
  • 26 jongeren kregen trainingen over (technische) vaardigheden die relevant zijn voor het ondernemerschap, zoals innovatie en financieel management, om hen te ondersteunen bij het opzetten van een bedrijf. Mede dankzij deze steun zijn 10 kleine bedrijven opgezet, 9 door individuele jongeren, en 1 via een lokale organisatie.
  • De ondersteunde bedrijven hebben werkgelegenheid gecreëerd voor 17 jongeren. Deze werkgelegenheid is cruciaal voor huishoudens zodat zij kunnen rondkomen en inkomenszekerheid hebben, zeker voor huishoudens in de armste regio’s van het land. 
  • Daarnaast heeft UNICEF zich extra ingezet om bedrijven die opgezet zijn in het zuiden van het land door eerdere deelnemers van het Azem-programma verder te ondersteunen. Zo hebben nog 39 jongeren en lokale organisaties die eerder deelnamen geavanceerde trainingen gekregen om hun bedrijf (en daarmee hun inkomen) verder te laten groeien. Deze bedrijven konden hun werkzaamheden uitbreiden en meer werkgelegenheid creëren door hun concurrentiepositie en marktwaarde te vergroten.

Plannen voor de toekomst

Als het Azem-programma de benodigde financiering en ondersteuning heeft, zal het technische ondernemerschapstraining blijven geven aan jongeren en vooral jonge vrouwen, om zo hun financiële onafhankelijkheid te ondersteunen. Het hoofddoel blijft het ondersteunen van jongeren en (vaak door vrouwen geleide) lokale organisaties in de armere regio’s in het zuiden van Jordanië voor een inclusievere economische groei en eerlijkere verdeling van kansen. 

De volgende fase van het Azem-programma zal jongeren en leden van de lokale gemeenschap toegang geven tot een uitgebreide mix van training over genderbewustheid, mentorschap, technische begeleiding, en materiele en financiële ondersteuning. Om de stemmen van jongeren te versterken, zullen er leerpunten getrokken worden uit onderzoek en dialoog. Zo zullen jongeren beter hun stem kunnen gebruiken om barrières tegen economische uitsluiting aan te vechten voor de delen van de samenleving die daar het meest risico op lopen, zoals vrouwen en mensen met een beperking.  

Vrouw in Jordanië viskwekerij

De Azem viskwekerij

De stad Ghour Al Safi was geen plek waar mensen heen gingen om verse vis te kopen. Tot recent, want sinds kort is er een viskwekerij waar vier jongeren een inkomen verdienen en een nieuw product naar de markt brengen. Met steun van UNICEF, en samen met het Business Development Centre en een lokale vrouwenvereniging kregen jongeren training in ondernemerschap, marketing, verkoop, financieel beheer, maar ook het vissen zelf.

Salma, een 21-jarige moeder van twee kinderen, werkt dankzij het Azem-programma in marketing en verkoop bij de kwekerij. Hoewel ze haar school niet heeft afgemaakt, wilde ze graag nieuwe dingen leren, zichzelf ontwikkelen en haar gezin en zichzelf ondersteunen. Dankzij het Azem-programma kan ze dat nu: “Het is fascinerend werk, en dit is de eerste keer dat ik geld verdien,” zegt ze. “Hiervoor was er geen verse vis te krijgen in de regio. Onze klanten zijn supermarkten in het gebied, en we zijn trots om een nieuw en gezond gerecht naar de eettafels van gezinnen te kunnen brengen.”