jongeren met mobieltjes jongeren met mobieltjes

Digitale leefomgeving kinderen

Laptops, mobieltjes, AI: kinderen en jongeren leven in een digitale wereld. Ze kennen als geen ander de voordelen, maar ook de nadelen waar beleidsmakers, (jeugd)professionals en opvoeders hen tegen dienen te beschermen. UNICEF zet zich in om de digitale wereld toegankelijker, veiliger en eerlijker te maken voor alle kinderen.

Gemiddeld 6 uur

besteden jongeren op hun mobiele telefoon

Meer dan 80%

van de jongeren (10 – 16 jaar) wil waarschuwing voor mogelijke schadelijke content

1 van de 15 oorzaken

van afname mentale gezondheid jongeren zijn smartphones en social media

Voordelen en schaduwkanten digitale leefomgeving

Digitale technologie is voor kinderen een integraal onderdeel van hun leven. Thuis, op school, op werk, in de sportclubs of op fysieke speel- en hangplekken: overal zijn kinderen met elkaar verbonden via en met digitale toepassingen. Kinderen ontmoeten elkaar online, ze maken vrienden, hebben plezier met games en filmpjes op sociale mediaplatforms. Bovendien doen kinderen online kennis en vaardigheden op die cruciaal zijn voor hun toekomst. Digitale technologie kan ook bijdragen aan onderwijs dat gevarieerder en meer op maat is. Digitalisering heeft daarmee een grote invloed op hun welzijn en ontwikkeling. 

Naast de voordelen, zijn er ook schaduwkanten aan digitale technologie. Kinderen lopen tal van risico’s wanneer ze zich in de online wereld begeven. Denk aan schadelijke informatie, gokken, pesten, discriminatie en nepnieuws. Maar ook seksueel misbruik, gender-gerelateerd geweld en cyberagressie. Tegen deze schaduwkanten moeten kinderen worden beschermd.

General Comment 25

Om de rechten van kinderen te waarborgen in de online wereld, publiceerde het VN-Kinderrechtencomité in 2021 General Comment 25. Hierin doet het VN-Kinderrechtencomité aanbevelingen aan landen over hoe kinderrechten het beste kunnen worden gerespecteerd in de digitale leefomgeving.

Wetenschappelijke essays

Wat zegt wetenschappelijk onderzoek over de invloed van digitalisering op kinderen en kinderrechten? Wat kunnen politici, beleidsmakers, bestuurders en andere belanghebbenden ermee? En hoe kunnen de rechten en belangen van het kind uiteindelijk het beste worden geborgd? Samen met de Universiteit Leiden en Kennisnet wordt een achtdelige essayreeks gepubliceerd om de kennis over kinderrechten in de digitale wereld in Nederland te vergroten.

Download hier de essays uit de reeks:

Samenwerking

Aan de essayreeks werken naast de Universiteit Leiden en Kennisnet, diverse experts mee. Zij zijn verbonden aan de Universiteit Utrecht, Universiteit Twente, Erasmus Universiteit Rotterdam, Universiteit van Amsterdam, John Dewey College, Nederlands Instituut voor de Classificatie van Audiovisuele Media (NICAM), Autoriteit Online Terroristisch en Kinderpornografisch Materiaal (ATKM) en Autoriteit Consument & Markt.  

In deze serie essays wordt de stem van jongeren meegenomen door de inzet van de Jongerenraad Digitalisering van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Deze Jongerenraad heeft UNICEF Nederland samen met BZK opgezet.