Of je het nu duurzaam ondernemen noemt, of maatschappelijk verantwoord ondernemen, het uitgangspunt is hetzelfde: met jouw bedrijf en activiteiten bijdragen aan een betere wereld. Hoe maak je dat concreet?
Ondernemers en bedrijven anno nu kunnen er niet eromheen: maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), oftewel duurzaam ondernemen. Iedereen wil en moet er iets mee – MVO is dé standaard voor ondernemen in de 21e eeuw.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) houdt in dat je met je bedrijfsactiviteiten waarde toevoegt aan people, planet, prosperity, peace en partnerships, de zogenaamde vijf P's. People staat voor het menselijke – je medewerkers en hun gezinnen, mensen die in de keten met jouw bedrijf te maken hebben. Planet gaat over de impact van je bedrijf op het milieu en de leefomgeving – hoe ga je bijvoorbeeld om met grondstoffen en energie? Prosperity is de economische kant van het verhaal. Wat draag je bij aan brede economische ontwikkeling en welvaart? Peace staat voor rechtvaardigheid en Partnerships ten slotte maakt duidelijk dat niemand in z'n eentje maatschappelijk verantwoord kan ondernemen - wereldwijd samenwerken is een must.
Ontdek hoe je duurzaam onderneemt, bijdraagt aan de Sustainable Development Goals en tegelijk de leefsituaties van kinderen verbetert, in de UNICEF-whitepaper 'De impact van bedrijven op kinderen'.
Waarom zou je als bedrijf maatschappelijk verantwoord ondernemen? MVO Nederland vat die redenen als volgt samen:
Ontdek hoe je duurzaam onderneemt, bijdraagt aan de Sustainable Development Goals en tegelijk de leefsituaties van kinderen verbetert.
Vraag whitepaper aanDe Sustainable Development Goals (SDG's) zijn een handige leidraad als je in kaart wilt brengen waar de MVO-focus van jouw bedrijf zou moeten liggen.
© UNICEF
Hoe pak je maatschappelijk verantwoord ondernemen nu aan? MKB-bedrijven hebben MVO vaak (nog) niet in beleid vastgelegd. Ook is er niet altijd één persoon die MVO in zijn of haar portefeuille heeft. Hou het werken aan je maatschappelijke verantwoordelijkheid in dat geval simpel met deze eerste stappen:
Krijg je onze speciale nieuwsbrief voor bedrijven al? Schrijf je in!
Realiseer je dat alles wat je bedrijf doet of laat van invloed is op mens, milieu en maatschappij. Alles.
Breng vervolgens in kaart waar de focuspunten zitten voor jouw bedrijf. Bijvoorbeeld: maak je veel impact op de maatschappij door hoe je met grondstoffen omgaat? Heeft je bedrijf veel invloed op het welzijn van medewerkers - dichtbij en ver weg? Doe je zaken in risicosectoren zoals koffie, cacao, textiel en (edel)metalen? De Sustainable Development Goals (SDG's) zijn een handige leidraad voor deze inventarisatie.
Daarna: hoe kun je je negatieve impact verkleinen en je positieve impact vergroten? En: naar welke SDG's gaat het hart van je bedrijf uit, waar zit jullie kracht?
Onderzoek ook hoe aankomende wetgeving, zoals de 'Wet verantwoord en duurzaam internationaal ondernemen', jouw bedrijf raakt en sorteer daarop voor.
Kies bij je facilitaire inkoop voor producten met een eerlijk en duurzaam keurmerk.
In veel branches zijn er overkoepelende initiatieven die gezamenlijke issues in de keten, bijvoorbeeld op het gebied van recylcling of kinderarbeid, aanpakken. Sluit je daarbij aan.
Zet de MVO-ambities van jouw bedrijf op papier. Dat hoeft niet groots en meeslepend; een nuchtere en behapbare basis is prima. Vandaaruit ga je aan de slag en laat je aan medewerkers, klanten en andere stakeholders zien dat je MVO serieus neemt.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen is nooit af. Je zoekt voortdurend een balans tussen de vijf P's, in alle bedrijfsprocessen. Je analyseert, gaat in gesprek, onderhandelt en legt actief verantwoording af aan je medewerkers, klanten en andere relaties. Met de tijd ontwikkelt je MVO-aanpak mee. Daarbij is MVO maatwerk. Het verschilt per bedrijf wat relevant en haalbaar is.
Met jouw bedrijf je maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en MVO onderdeel maken van je bedrijfsvoering – dat kan ook heel goed door je te verbinden aan UNICEF.
UNICEF is de kinderrechtenorganisatie van de Verenigde Naties, dus wij kijken ook voor het bedrijfsleven door de bril van kinderrechten naar de SDG's. Kinderen hebben misschien wel het grootste belang bij de SDG's. Zij moeten nog groeien, leren en zich ontwikkelen. Zij erven de wereld die wij voor hen achterlaten. Zij zijn de werknemers, ondernemers en leiders van morgen. UNICEF helpt bedrijven graag om te ondernemen met respect voor kinderrechten. Want bedrijven zijn onmisbaar om de SDG's te halen.
Nederlandse bedrijven maken impact met het UNICEF-project Plastic Bricks in Ivoorkust: minder plastic afval, meer kinderen naar school.
© UNICEF/Dejongh
Een betere wereld bouwen we samen, is onze overtuiging. Zo hebben we een netwerk van betrokken MKB-bedrijven uit allerlei branches, die onder de vlag UNICEF Business Buddies zich samen inzetten om een positieve impact te maken op de levens van kinderen. Deze bedrijven dragen bij aan impactvolle UNICEF-projecten op het gebied van milieu, onderwijs en duurzame innovatie. Zo maken zij hun maatschappelijke betrokkenheid heel concreet, en dankzij een speciaal communicatiepakket kunnen zij dat ook uitdragen en delen met hun klanten en medewerkers.
Ontdek in een persoonlijk adviesgesprek hoe je als Nederlands bedrijf samen met UNICEF impact kunt maken.
Wil je meer weten over samen met UNICEF impact maken, heb je vragen over UNICEF Business Buddies of wil je persoonlijk advies? Neem contact op met onze relatiemanager Joliene. Zij helpt je graag verder, vanuit haar passie voor ondernemen én kinderrechten.