UNICEF, America Today, Company Fits en Zeeman slaan de handen ineen om ervoor te zorgen dat kinderrechten in hun Turkse toeleveringsketens worden gerespecteerd. “We zijn ontzettend trots op deze samenwerking”, zegt Suzanne Laszlo van UNICEF Nederland “Want meer respect voor kinderrechten in de kleding- en textielsector begint met het creëren van ‘better business’ door bedrijven in de sector die hun nek durven uit te steken”.
Een aanzienlijk deel van de Turkse kinderen en Syrische vluchtelingen die in Turkije wonen, leeft in armoede. Veel van deze gemeenschappen zoeken hun toevlucht in overlevingsmechanismen waarin scholing en opleiding zijn vervangen door arbeid, vaak onder slechte omstandigheden. Ook in de Turkse kleding- en textielsector lopen kwetsbare Turkse en vluchtelingenkinderen het risico dat hun rechten geschonden worden. Het past bij de missie van UNICEF en de MVO-missie van de deelnemende kledingmerken om samen deze risico’s het hoofd te bieden.
Dit samenwerkingsproject – medegefinancierd door Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) - begint met het in kaart brengen van de Turkse toeleveringsketen van de deelnemende kledingmerken. Daarna worden de risico’s op kinderrechtenschendingen in deze ketens in kaart gebracht, en de meest urgente risico’s geprioriteerd. Voor deze prioriteiten wordt een verbeterplan opgesteld, dat in samenwerking met alle stakeholders wordt uitgevoerd. Het project koppelt de inspanningen van de Nederlandse kledingmerken aan de nationale kinderrechtenaanpak van UNICEF Turkije.
Het project is ontstaan uit een samenwerking binnen het kleding- en textiel convenant - een brede coalitie van ruim 55 bedrijven en andere organisaties die samen aan de slag gaan om misstanden in de sector te voorkomen. Het project ondersteunt de missie van de deelnemende kledingbedrijven om producten van goede kwaliteit aan te bieden, die zijn gekocht en geproduceerd met respect voor kinderrechten.