De buurt waar je als kind opgroeit, is belangrijk voor je sociale, mentale en fysieke welzijn. Je speelt er, ontmoet vrienden, leert er fietsen en je voelt je er thuis. Allemaal zaken die te maken hebben met de rechten van kinderen. Hoe die publieke ruimte is ingericht, is daarom een belangrijk thema binnen het Child Friendly Cities Initiative (CFCI) in Nederland en het buitenland.
Als u als gemeente wilt zorgen voor kindvriendelijke leefbare buurten, dan zijn onder andere de volgende drie zaken belangrijk:
In de inspiratiebundel (2024) worden praktische voorbeelden uitgelicht. Dit biedt handvatten aan lokaal bestuur, samenwerkingspartners en nationale overheden om samen grote en kleine stappen te zetten. Kijk ook op onze pagina over jeugdparticipatie en download het manifest van de Jongerenraad Apeldoorn over inclusieve buitenruimte.
In deze video worden de belangrijkste lessen uit de inspiratiebundel samengevat.
In 2023-2024 organiseerde CFCI samen met Netwerk Jeugdvriendelijk een uitwisseling tussen Nederlandse en Vlaamse gemeenten en (lokale) partners over jeugdvriendelijke en leefbare buurten. Verschillende werkbezoeken vonden plaats, hieronder volgt een overzicht. Deze zijn ook opgenomen in de Inspiratiebundel.
Als vervolg op de uitwisseling startte Apeldoorn het project Plek voor Meiden, een project waarbij meiden tussen de 13 en 23 met de gemeente meepraten over wat zij nodig hebben voor een inclusieve buitenruimte.
In het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid werken ministeries, gemeenten, bewoners en lokale partners aan het verbeteren van de leefbaarheid en veiligheid van buurten.
Apeldoorn: over schoolpleinen met een buurtfunctie en de jongerenraad die meepraat over inclusieve buitenruimten
Voorbeelden uit de uitwisseling met Vlaanderen:
Child Friendly Cities Initiative in Zwitserland heeft veel expertise op het gebied van urban planning. Lees hier hun laatste publicatie.
De Lutgartsite in Beringen; een oude school die een nieuwe buurtfunctie kreeg. Creatievelingen, ondernemers en jongeren vinden er een plek en kunnen van elkaar leren dankzij dit leerecosysteem.