Waarom meer hulp nodig is
In India gaan inmiddels bijna alle kinderen naar school. Het is echter niet alleen belangrijk dat kinderen naar school gaan, maar ook de kwaliteit van het onderwijs is essentieel om ervoor te zorgen dat kinderen van school gaan met de juiste vaardigheden voor hun toekomst. Hierbij gaat het om basisvaardigheden als lezen, schrijven, en rekenen, maar ook om levensvaardigheden zoals creativiteit, samenwerken, digitale en technologische kennis en beroepsvaardigheden. De kwaliteit van onderwijs in India moet nog verbeterd worden en wisselt sterk per regio.
Dit geldt nog meer voor meisjes: veel van hen krijgen niet de kans om hun talenten te ontwikkelen door vooroordelen, sociale normen en verwachtingen. In vergelijking met jongens maken meisjes hun school vaker niet af en kunnen ze wat ze leren minder goed gebruiken in hun toekomst.
Slechts 61,1% van de meisjes gaat van klas 10 naar 11. In klas 12 blijft nog maar 43,6% over. 57% van de meisjes tussen 15-24 jaar heeft geen werk en volgt geen opleiding, terwijl dat voor alle jongeren gemiddeld 29,7% is.
Veel mensen denken dat bètavakken moeilijk zijn en meer voor jongens. Meisjes volgen daarom deze vakken minder. Daarnaast hebben meisjes minder toegang tot digitale technologieën. Dit in combinatie met de schadelijke gender vooroordelen, zorgt ervoor dat meisjes beperkt worden in hun potentie.
UNICEF pakt de kwaliteit van het bètaonderwijs en het onderwijzen van vaardigheden op systematische wijze aan, met speciale aandacht voor meisjes, zodat alle leerlingen de kansen en uitdagingen van de 21e eeuw kunnen aanpakken. Dit doen we onder andere door het ondersteunen en opschalen van Atal Tinkering Labs.