Atal Tinkering Labs: Investeren in creatieve en innovatieve jonge geesten in India

India

De technologische veranderingen ontwikkelen zich snel in de moderne samenleving, en zo ook in India. Helaas ontvangen te weinig Indiase kinderen, vooral meisjes, de nodige voorbereiding op school voor deze snel veranderende wereld.

Daar wil UNICEF verandering in brengen met Atal Tinkering Labs (ATL’s): laboratoria op scholen die nieuwsgierigheid, creativiteit, verbeeldingskracht en technologische know-how stimuleren. Deze labs geven kinderen de vaardigheden en kansen die ze nodig hebben voor een succesvolle toekomst in de 21e eeuw.

Atal Tinkering Labs
1,4 miljard

1,4 miljard

inwoners

460 miljoen

460 miljoen

kinderen onder 18

96 procent

96 procent

van de kinderen gaat naar de basisschool

Waarom meer hulp nodig is

In India gaan inmiddels bijna alle kinderen naar school. Het is echter niet alleen belangrijk dat kinderen naar school gaan, maar ook de kwaliteit van het onderwijs is essentieel om ervoor te zorgen dat kinderen van school gaan met de juiste vaardigheden voor hun toekomst. Hierbij gaat het om basisvaardigheden als lezen, schrijven, en rekenen, maar ook om levensvaardigheden zoals creativiteit, samenwerken, digitale en technologische kennis en beroepsvaardigheden. De kwaliteit van onderwijs in India moet nog verbeterd worden en wisselt sterk per regio.

Dit geldt nog meer voor meisjes: veel van hen krijgen niet de kans om hun talenten te ontwikkelen door vooroordelen, sociale normen en verwachtingen. In vergelijking met jongens maken meisjes hun school vaker niet af en kunnen ze wat ze leren minder goed gebruiken in hun toekomst.

Slechts 61,1% van de meisjes gaat van klas 10 naar 11. In klas 12 blijft nog maar 43,6% over. 57% van de meisjes tussen 15-24 jaar heeft geen werk en volgt geen opleiding, terwijl dat voor alle jongeren gemiddeld 29,7% is.

Veel mensen denken dat bètavakken moeilijk zijn en meer voor jongens. Meisjes volgen daarom deze vakken minder. Daarnaast hebben meisjes minder toegang tot digitale technologieën. Dit in combinatie met de schadelijke gender vooroordelen, zorgt ervoor dat meisjes beperkt worden in hun potentie.

UNICEF pakt de kwaliteit van het bètaonderwijs en het onderwijzen van vaardigheden op systematische wijze aan, met speciale aandacht voor meisjes, zodat alle leerlingen de kansen en uitdagingen van de 21e eeuw kunnen aanpakken. Dit doen we onder andere door het ondersteunen en opschalen van Atal Tinkering Labs.

Leerlingen hebben hun zelfgemaakte rijstdroger ontworpen

C.H. Nandini, R. Pavani en haar vrienden van de Zilla Parishad High School stonden trots klaar om hun zelfgemaakte rijstdroger te demonstreren aan C.H. Raghavulu, een rijstboer uit de Penamaluru Block. Wereldwijd is rijst het basisvoedsel voor meer dan drie miljard mensen. Ondanks verbeterde rassen en productiemethoden blijven verliezen tijdens de oogst een groot probleem. 

De leerlingen hebben een draagbare horizontale rijstdroger ontworpen met een PVC-pijpframe en een automatisch controlesysteem dat gebruik maakt van temperatuur-, vochtigheids- en vochtigheidssensoren, evenals blowers en DC-motoren. 

In dit verhaal komt de missie van de Atal Tinkering Labs tot leven, waar jonge innovators nieuwsgierigheid, creativiteit en verbeelding ontwikkelen door middel van praktische projecten. Hun werk symboliseert de visie van India om een miljoen jonge innovators te cultiveren, klaar om de uitdagingen van morgen aan te gaan. 

Wat doet UNICEF

In de afgelopen jaren hebben UNICEF en de Indiase overheid ruim tienduizend ATL’s opgezet. Dit zijn fysieke plekken op scholen die zijn uitgerust met onder meer 3D printers, computers en andere technische apparatuur. Scholieren worden er gestimuleerd om te experimenteren en creatief bezig te zijn met technologie en leren vaardigheden zoals design thinking, effectief communiceren en het innovatief oplossen van problemen.

UNICEF zal het programma verder uitbreiden naar nieuwe scholen. Ook zorgen we dat bestaande ATL’s effectiever en efficiënter gebruikt kunnen worden. Zo betrekken we lokale Ministeries van Onderwijs, bijvoorbeeld om de ATL’s beter in het curriculum te integreren. Om te zorgen dat leerlingen de juiste begeleiding krijgen trainen we leraren van bètavakken op het begeleiden en organiseren van de ATL’s. Ook stimuleren we leraren om design thinking te gebruiken in de projecten die leerlingen ondernemen.

Ook kijken we naar mogelijkheden om de lokale gemeenschap te betrekken, zoals studenten, vrijwilligers, of bedrijven. Een belangrijk onderdeel van dit alles is het stimuleren van meisjes om deel te nemen aan de Atal Tinkering Labs. In de training voor leerkrachten wordt speciale aandacht besteed aan het enthousiasmeren van meisjes voor bètavakken.

Resultaten die we willen in 2025 met de fondsen uit Nederland 

  • In 250 scholen in de staten Maharashtra en Chhattisgarh worden de Atal Tinkering Labs versterkt. 
  • We trainen 250 leerkrachten die bij de ATL labs betrokken zijn op de begeleiding van de ATL labs en het stimuleren van meisjes in hun potentie.
  • 50.000 studenten zullen door hun deelname aan de labs hun vaardigheden en kennis versterkt hebben.

Resultaten die we hebben bereikt in 2024 

  • Er zijn al 308 leerkrachten getraind op de begeleiding van de ATL's en het stimuleren van meisjes in hun potentie. 
  • 16.540 leerlingen (50% meisjes) hebben door hun deelname aan de labs hun vaardigheden en kennis versterkt. 

Deze resultaten zijn bereikt in Jammu & Kashmir en Chhattisgarh 

Wat we al bereikt hebben

Sinds eind 2023 wordt met steun uit Nederland het programma verder versterkt en opgeschaald naar nieuwe regio's, waaronder Chhattisgarh en Jammu & Kasjmir, en vanaf 2025 ook in Maharashtra. 

In 2024 is er al veel bereikt. Al 308 leerkrachten hebben een training gehad, onder andere via een vijfdaagse training in Jammu en Kashmir en een driedaagse training in Chhattisgarh. Met hun nieuwe kennis en vaardigheden ondersteunden de deelnemer andere leerkrachten op hun school. Zo krijgen zo veel mogelijk leerlingen de begeleiding die ze nodig hebben. Ook werkte UNICEF nauw samen met de lokale autoriteiten en relevante instanties om de effectiviteit van alle ATL’s in de staten te verbeteren. Zo waren er verschillende meetings tussen de Ministeries van Onderwijs en de landelijke Atal Innovation Mission om de implementatie te faciliteren.

Plannen voor de toekomst 

In 2025 zullen we dankzij Nederlandse donateurs 250 scholen ondersteunen zodat zij de Atal Tinkering Labs nog effectiever en met meer impact kunnen inzetten. In de staat Chhattisgarh zullen dit deels dezelfde scholen zijn als in 2024 om de duurzaamheid en impact te kunnen garanderen van de bestaande labs. Daarnaast wordt het programma opgeschaald naar de staat Maharashtra in het westen van het land.

Kinderen in India

De Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties zijn in 2015 opgesteld om van de wereld een betere plek te maken. UNICEF heeft als VN-organisatie de doelen mede ontwikkeld en zet zich elke dag vol overtuiging in om de SDG’s in 2030 te behalen. De eerlijke en duurzame wereld waar de SDG’s naar streven, geven kinderen de mogelijkheid van hun fundamentele rechten te genieten.

Nu, halverwege, lopen we helaas achter en moeten we versnellen om de doelen te behalen. Dat kan niet zonder India, waar 20% van alle kinderen ter wereld woont. Positieve ontwikkelingen in het land, onder andere op het vlak van onderwijs, gendergelijkheid en eerlijke kansen op de arbeidsmarkt, zijn dus cruciaal.

UNICEF is er voor ieder kind, altijd en overal. Jij ook?

Jouw bijdrage maakt een wereld van verschil

Doneer nu