UNICEF/UN0610290/Le Vu

Ieder kind leert

Vietnam heeft te maken met een digitale kloof: niet alle kinderen krijgen de kans om hun digitale vaardigheden te ontwikkelen die zo cruciaal zijn om mee te doen in de digitale transformatie van onze samenlevingen. Zo hebben kinderen uit etnische minderheden vaak een achterstand. Zij presteren in het algemeen op school vaak minder goed. UNICEF zet zich in om deze digitale kloof te dichten en onderwijs voor kinderen uit etnische minderheden te verbeteren, zodat zij klaar zijn voor de kansen en uitdagingen van de 21e eeuw.  

Waarom hulp nodig is

UNICEF Vietnam zet zich al geruime tijd in om de digitale vaardigheden op te nemen in het schoolcurriculum en de opleiding van leraren. Maar de digitale kloof is er nog steeds, en hierdoor groeit de ongelijkheid tussen kinderen. Meer vooruitgang is dus nodig, zeker voor kinderen uit etnische minderheden en arme gezinnen. Ze wonen vaak in moeilijk bereikbare gebieden zonder internet.  

Tijdens de coronapandemie liepen ze hierdoor ook extra leerachterstand op, want scholen waren lang gesloten en digitale alternatieven waren voor hen minder beschikbaar. Dat is bovenop het feit dat Vietnamees de voertaal is in het onderwijssysteem, wat niet hun moedertaal is. Door wel onderwijs in hun eigen taal te krijgen in de eerste jaren van de basisschool kunnen ze de lesstof beter begrijpen, en kunnen ze ook beter Vietnamees leren.  

Wat doet UNICEF?

Ieder kind heeft recht op goed onderwijs. Daarom werkt UNICEF in Vietnam aan gelijke toegang tot kwalitatief goed onderwijs. Om duurzame impact op schaal te waarborgen werken we hiervoor nauw samen met het Ministerie van Onderwijs. Met het ‘Ieder Kind Leert’ programma, wat door Nederlandse donateurs gefinancierd werd, ondersteunden we hen bij het verbeteren van toegang tot digitaal onderwijs. Digitaal onderwijs is een belangrijke aanvulling op het onderwijsaanbod. Zo wordt de kwaliteit van het onderwijs beter en zorgen we dat kinderen digitale vaardigheden leren.

Het programma richt zich specifiek of gebieden waar veel etnische minderheden wonen. Naast het aanbieden van digitaal onderwijs voor deze kinderen, zet UNICEF via dit programma zich ook in voor meertalig onderwijs. Door onderwijs in hun eigen moedertaal kunnen de kinderen niet alleen de leerstof veel beter oppikken, maar leren ze ook de Vietnamese taal. Allemaal van essentieel belang voor hun leerresultaten en later een grotere kans op een baan.   

Kinderen in de klas met tablet

Diep in de bergen in het noorden van Vietnam ligt het dorpje Ham Rong. Eén van de inwoners van het dorpje is leraar Trang Tho Pe. Zoals elke ochtend staat ze vroeg op, trekt haar traditionele kleren aan en vertrekt richting school. Maar vandaag is het een bijzondere dag, ze gaat namelijk voor het eerst les geven met tablets. Trang vertelt: ‘In mijn kindertijd hadden we geen televisies, laat staan tablets. Wanneer leraren ons meer vertelden over wetenschappelijke theorieën probeerden we er met onze eigen fantasie een voorstelling van te maken. Nu kan ik mijn leerlingen door middel van virtual reality meenemen in boeiende onderwerpen zoals het zonnestelsel, bijzondere dieren of pluizen we de onderdelen van een motor uit.’ Het is haar droom om zowel jongens als meisjes te interesseren voor wetenschap en technologie. 

Gestelde doelen 

  • 1.670 kinderen krijgen toegang tot digitaal onderwijs door de aanschaf van 300 tablets voor scholen in afgelegen gebieden. 

  • Digitaal onderwijs vraagt een andere manier van lesgeven en kan voor docenten een grote uitdaging zijn. 145 docenten krijgen een training in het geven van online lessen, zodat de kwaliteit van het digitale onderwijs verbetert. 

  • Docenten die goed weten te schakelen naar digitaal onderwijs worden gefilmd terwijl ze lesinstructies geven. We verspreiden de lessen onder docenten, zodat zij kunnen leren van goede voorbeelden. 

  • We zetten bewustwordingscampagnes op om aandacht te vragen voor onderwerpen die juist binnen etnische minderheidsgroepen belangrijk zijn. Voorbeelden zijn het belang van onderwijs en goede voeding, waar men terecht kan voor psychosociale ondersteuning en het voorkomen van (gendergerelateerd) geweld. 

Bereikte resultaten 2021-2024

  • 2.388 kinderen kregen toegang tot digitaal onderwijs door levering van tablets aan scholen in afgelegen gebieden. De komende tijd zullen nog 6.000 extra kinderen hier gebruik van kunnen maken. 

  • Er zijn digitale leermiddelen ontwikkeld, ook in talen van etnische minderheden. Zo zijn er voor een digitale bibliotheek 160 boeken gemaakt in het Vietnamees, acht minderheidstalen, en gebarentaal. Voor jonge kinderen zijn er 20 digitale prentenboeken gemaakt. 

  • Meer dan 460 onderwijsfunctionarissen, leraren en schooldirecteuren kregen trainingen over het onderwijs in de moedertaal en het lesgeven met digitale leermethodes. 

  • Het Ministerie van Onderwijs heeft toegezegd het onderwijs in minderheidstalen te blijven steunen en op te schalen naar 9 provincies met een groot aantal kinderen van etnische minderheden. 

  • Er is een voorlichtingsprogramma ontwikkeld over gender en seksualiteit, met 20 video’s voor leerlingen en leraren over gendernormen, vooroordelen, en het ervoor zorgen dat de schoolomgeving gendergelijkheid ondersteunt. Ook zijn video’s over seksuele voorlichting gemaakt in vier minderheidstalen.